NÁZEV NORMY
ISO 45001 Systémy managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci - specifikace. (dříve OHSAS 18001)
CHARAKTERISTIKA NORMY
ISO 45001 je mezinárodně uznávaná ISO norma pro posuzování systémů managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP). Byla vyvinuta v reakci na naléhavý požadavek organizací, podle které by jejich systémy managementu BOZP mohly být posuzovány a certifikovány. Základním principem proaktivní přístup k BOZP a PO, identifikace všech možných rizik na pracovištích a jejich efektivní řízení tak, aby bylo minimalizováno možné poškození zdraví zaměstnanců i ostatních pracovníků, včetně dodavatelů. Důraz je kladen na prevenci a předvídatelnost situací nebezpečných pro osoby pohybující se na pracovištích a to při všech činnostech spojených s fungováním organizace. Je koncipována tak, aby byla slučitelná s normami ISO 9001 a ISO 14001 a aby usnadňovala integraci všech těchto tří systémů v jeden plně funkční celek.
KOMU JE NORMA ISO 45001 URČENA
Systém managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je určen všem typům organizací, které mají v úmyslu zaměřit svou pozornost na zdraví svých zaměstnanců. Efektivně zavedený systém pomůže eliminovat nebo minimalizovat rizika všech zainteresovaných stran, jejichž aktivity jsou spojeny s činností organizace. Naplnění požadavků normy zajišťuje i plnění legislativních požadavků v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a může celkově zvýšit produktivitu práce z hlediska prevence vzniku pracovních úrazů a nemocí z povolání.
PŘÍNOSY ZAVEDENÉHO SYSTÉMU
Systém řízení a jeho správné nastavení je preventivní krok, a nemusí znamenat ekonomické zatížení firmy. Zavádění systému BOZP a PO zpočátku vyvolává náklady a může být časově náročné, zejména ve velkých firmách. Ve střednědobém horizontu by měl užitek ze zavedeného, funkčního a efektivního sysétmu řízení BOZP a PO převyšovat počáteční náročnost, a to zejména z důvodu bezpečnosti zaměsntnanců - protože cenu lidského života nejde vyčíslit. Výhodou zavedení a certifikace je především:
- Prokázání plnění legislativy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
- Zlepšení image organizace.
- Systematická minimalizace rizik, resp. nebezpečí, které ohrožují bezpečnost a zdraví všech osob ovlivňovaných činnostmi, výrobky nebo službami organizace.
- Omezení výskytu úrazů, nemocí z povolání a pracovních úrazů.
- Možné snížení nákladů spojených s nehodami na pracovišti.
- Zlepšení vztahů se zaměstnanci, veřejností a orgány státní správy.
- Změna vnímání bezpečnosti zaměstnanci, osobní odpovědnost každého
- Úspory na případných pokutách.