Zlepšování, kaizen, LEAN
Zlepšování myšlením kaizen nebo LEAN
Je LEAN production cíl a KAIZEN k němu ta správná cesta? Mají tyto přístupy něco společného? Opravdu pomohou zlepšovat výkonnost firem? A jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? A co když se nám k tomu připlete ještě Six Sigma?
Zlepšování je základním stavebním kamenem vývoje každé nejen firmy, ale i jednotlivců. Existuje mnoho metod a přístupů, nástrojů a technik, kterými lze zlepšovat. Nejznámější je Kaizen, LEAN a SixSigma, které se vzájemně pěkně doplňují a dají se kombinovat. Možná jedna bez druhé mnohdy nemá smysl. Pojďme si je podrobněji představit, možná si pak zvolíte ten správný:
- Kaizen se snaží zlepšit podnikání jako celek vytvořením standardního způsobu práce, zvýšením efektivity a eliminací plýtvání a odpadu.
- Lean je o eliminaci plýtvání, aby se zvýšila rychlost a kvalita procesu prostřednictvím snížení procesního odpadu v jasně definovaných oblastech.
- Six Sigma se více zaměřuje na kvalitní výstup (konečný produkt). To je usnadněno systematickým hledáním a odstraňováním příčin neshod a problém.
Napsali jsme Vám o nich podrobněji na naše BLOGU, v jednom z článků.
KAIZEN
Je svým původem z Japonska, a znamená doslova "změna k lepšímu". Jde o filozofii - o způsob myšlení a uvažování, než o nástroj k použití. Cílem je shromažďovat znalosti zaměstnanců a postupně se v malých krocích zlepšovat. Jednotlivec však nehraje takovou roli, jako kolektiv - protože týmové úspěchy budou logicky větší. Kaizen je založen na několika základních principech, které najdete všude na internetu.
LEAN
MUDA, kterou definuje KAIZEN může být odstraněna pomocí LEAN. LEAN je na myšlence Kaizen založen, a řídí se heslem "náš zákazník, náš pán" tedy snahou o dodání toho, co zákazník žádá, rychle, efektivně a s minimem nákladů. Z různých zkušeností vyplývá, že až 95% činností ve firmě je plýtvání, a zákazník jej tedy logicky nechce platit. LEAN Vás navede, kde a jak hledat úspory, a vše se točí okolo 7 nejčastějších druhů plýtvání.
SIX SIGMA
Six SIgma je soubor technik a nástrojů pro zlepšování procesů výrobních i obchodních. Snaží se identifikovat a odstranit příčiny neshod, defektů a chyb v procesech, k čemuž používá metodiky DMAIC. Jde vlastně o týmově zaměřený manažerský přístup, který zvyšuje produktivitu a kvalitu, snižuje operativní náklady a vede ke zvýšení spokojenosti zákazníků. Výhodou je i zlepšení komunikace napříč manažery, vedoucími i týmy.
Co je cílem?
- Zapojit vaše pracovníky, vytvořit týmy a předat jim naše zkušenosti
- Naučit vás jednotlivé metody, nástroje a techniky, které budete vy a vaši pracovníci aktivně využívat ke zlepšování
- Ukázat, jak správně analyzovat data a umět je interpretovat
- Najít problematické procesy a snížit jejich variabilitu
- Vyhledat zdroje plýtvání a nacházet řešení
- Definovat správně problémy, umět určit kořenové příčiny a fungující řešení
Jak dlouho to zabere?
Můžeme Vás jen proškolit, ale mžeme se Vás ujmout, a celým projektem Vás provést jako mentoři, manažeři projektu, interim manažeři nebo jen poradci. Délka spolupráce závisí na Vašich představách, již implementovaných metodách a možnostech, fungování procesů a úrovni znalosti pracovníků. Od jednodenního školení, můžeme mít projekt s pravidelnými schůzkami klidně po dobu jednoho roku, osvědčilo se nám začít pomalu výživným školením spojeným s praxí, vyjasnit si cíle a oblasti a zapojit co nejvíc vašich pracovníků.
Jak to probíhá?
Velice rádi stavíme projekty na míru každému klientovi, protože každá firma je jiná. Poradce se vždy nejdříve s Vámi seznámí, zjistí podrobnosti, a až poté Vám vytvoříme nabídku. Pokud je možnost se potkat osobně, vidět vaši výrobu, stroje, pracoviště, dokumenty, a analýzy, pak je pro nás mnohem jednodušší Vám nabídnout přesně to, co budete potřebovat. Většinou probíhá projekt v následujících fázích:
- Seznámení se s Vaší firmou na základě dostupných informací
- web, dokumenty, příručka, rozhovor s vedoucími pracovníky, obhlídka areálu a pracovišť
- Základní proškolení pracovníků spojené s praktickým výcvikem (2-5 dní)
- teorie
- data a analýzy
- provoz + fotky
- praxe - problémy->příčiny ->řešení
- První odhad klíčových problémů a sestavení jasných cílů a etap projektu
- Realizace jednotlivých konzultací s Vaším týmem
Jaké jsou přínosy?
ZLEPŠENÍ | SNÍŽENÍ |
|
|
Mám zájem o Zlepšování
S radostí Vám vytvoříme nabídku přímo na míru. Prosím, kontaktujte nás. Ať už máte zájem o školení u Vás ve firmě, nebo komplexní poradenství v oblasti Zlešování, LEAN, SIX SIGMA nebo KAIZEN, my Vám rádi pomůžeme.
Zlepšování, kaizen, LEAN
Aktuálně není vypsaný žádný termín pro toto školení.
Zákon o bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení (VTZ) – první zkušenosti z praxe
Detail školení
Aktuálně není vypsaný žádný termín pro toto školení.